duminică, 3 februarie 2013

GIUMALĂU 30 decembrie 2012 - 2 ianuarie 2013



HRONIC DE REVELION

Apăi, boieri dumneavoastră, slavă Domnului că am scăpat cu viaţa de apocalipsa prezisă de neamul mayaş şi că a orânduit ca tânărul şi vrednicul neam al Turistorului să-şi vadă de ale sale, adică să petreacă după canoanele montane sfârşitul de leat 2012.
Vornicul Rodica a dat sfoară in ţară cum că neamul nostru blând şi veselos e aşteptat la Curtea domneasca din Giumalău aşa că în zi de duminică, decemvrie 30, au bătut clopotele si au strigat trâmbiţele despre plecarea cinstitilor boieri, vreo 20 la număr, catre plaiurile Bucovinei.
În timp ce unii au ales drumul prin Câmpulung Moldovenesc, Pasul Mestecăniş, Vatra Dornei, alţii au gonit caii putere prin Tg. Neamţ, Poiana Largului şi apoi pe Valea Bistriţei... prin Farcaşa, Broşteni, Chiril, Zugreni. Până în Rusca de unde hotărâsem urcarea, ochii ni s-au bucurat foarte cu imaginea Bistriţei curgând printre sloiuri şi cu domoalele culmi ale Muntilor Stanisoarei, Bistriţei, Rarăului şi Giumalăului. La vreme de iarnă, Bucovina e de poveste.
Pe la ceasurile amiezei, a dat Domnul de ne-am strâns cu toţii în Rusca pe uliţa care duce drept la intrarea in traseul cu triunghi roşu. Întrucât în zi de duminică n-am pomenit in Rusca nici căruţă, nici teleguţă, Duracell a dat bice cailor putere care ne-au cărat rucsacurile preţ de 7-8 km pe drumul forestier de pe Valea Rusca si de pe Valea Giumalau până la Învârtitoare iar cinstita boierime a urcat la pas de plimbare, însoţită în dreapta de Piciorul Ruscăi şi de Muntele Caldu iar în stânga de Muntele Mesteceni. Ceilalţi cai au rămas parcaţi în curtea unui bucovinean ardelean de toată isprava, Domnul să-i dea sănătate!
De la Învârtitoare, fiecare şi-a luat bocceluţa şi am apucat pe drumul care urcă lin, în serpentine uşoare şi cam intr-o oră, odată cu apusul soarelui, am ajuns în golul alpin, la Cabana Giumalău unde gazdele noastre Dana şi Bebe ne aşteptau cu ceai fierbinte, cu bradul împodobit si cu sobele duduind.
După o aşa primire, domnii şi domniţele Turistorului au prins coraj la o cantare clasic turistoricească şi gospodărească impreună cu cei 4 boierănaşi de la Mecanturist Galaţi - Alex, Edi, Ştefan (cel Mare) şi Ştefan (cel Mic) - si cu chitariştii noştri de bază / vază Adela, Vlad Vasiliu si Vlad Rauleac.  

Luni, decemvrie 31

După o noapte in care duhurile sobelor duduind ne-au naucit de cap, ne-am trezit, vaiu dă noi, buimăciţi dar dornici de a infrunta zăpada si de a hălădui pe traseul care urcă spre creasta. Ca să incepi Anul Nou acătării, ar fi de cuviinţă sa inchei anul vechi in creierul munţilor... asa cred eu. Aşa că după ospăţul de dimineaţă, ne-am urnit unii mai sprinteni, altii mai lenţi spre Vf. Giumalau (1856 m) care ne-a primit cu vânt tăios, cu miros de omăt, cu soare orbitor si cu privelişti clare pisti văi şi pisti munţi. Unde te intorceai, unde te răsuceai ochii iti erau furaţi de coloritul gri - albăstrui al valurilor de culmi şi de albul crestelor Rodnei, Suhardului, Călimanilor, Ceahlăului, Bistritei, Rarăului, Obcinelor Bucovinei. Cum sa nu te simţi norocos că iti poţi scălda privirea şi inima cu aşa minunăţii?












Dacă altora le-a fost voia a rămâne pe creastă şi apoi a coborî către cabană, unora dintre noi zăpada mai mare de pe burta muntelui ne-a făcut cu ochiul aşa că de pe Vf. Giumalău am apucat spre nord, pe creasta şi în apropiere de Vf. Stegile am coborât alunecând care pe fâşuri, care pe săniuţe din plastic, pe omătul îngheţat de pe versantul nord-vestic şi am luat-o frumuşel pe curbă de nivel, paralel cu creasta şi cu pădurea, spre sud, spre Poiana Ciungi. Ne-au cam trecut sudorile muncind din greu cu zăpada mare dar am fost feriţi de vânt şi a meritat baia de soare şi bronzul cu ochelari. Spre după-amiază am ajuns în Poiana Ciungi în care am întâlnit traseul marcat cu bandă roşie, am luat-o la stânga, spre est şi la ieşirea dintr-o zonă împădurită, undeva în apropierea cabanei, ne-am luat ramas bun de la 2012, urmărind ultimul apus al anului...
















                                                                                                                            Foto : Mihai Bunduc

La cabană, domnii şi domniţele apucatu-s-au de eliberat beciul şi rucsacurile de bunătăţile pentru cinstita masă de Revelion şi de pregătit hălcile de carne, cârnaţi, fripturi pentru grătar. O samă de boieri răbdători şi meşteri la descântat focul la grătar au îndrăznit a îndura frigul nopţii şi la lumina frontalelor şi în cântec de chitară au fript cărnurile cu mare artă de-au înnebunit cu aromele lighioanele pădurii. 









                                                                                                                            Foto : Mihai Bunduc
                                                                                                                           Foto : Mihai Bunduc

Unii au lucrat cu meşteşug la salata de fructe, unii au gătit masa cu mâncăruri alese, cu vin si alte licori domneşti încât să fie di tăti pentru tăţ’, unii au împachetat darurile iar alţii au însemnat pe hârtie niscaiva stihuri şi zicături de An Nou potrivite pentru fiecare domn şi domniţă.
Ehee, cu atâta forfotă şi zumzăială mai ceva ca într-un stup, am mai apucat a da năvală în scofeturi şi a mai cânta două-trei versuri şi timpul viclean a prins a grăbi orele şi minutele sfârşitului de an 2012 şi ne-am trezit că 2013 ne trage de mânecă. În aerul rece al nopţii, sub cerul înstelat, cu şampanie şi artificii la purtător...5...4....3...2...1...La mulţi aaaaaaaaani, Turistooooor!!!
Mulţumim 2012 pentru toate turele, pentru toţi munţii prin care am hoinărit, pentru toate locurile pe care le-am descoperit, mulţumim pentru cele bune şi pentru cele mai puţin bune care ne-au îmbogăţit, ne-au călit şi nu numai!!! 2013, fii cum vrei tu! Esti binevenit!!!

Ei, şi-acuma luaţi sama la (m)urătură!

Aho, aho, copii şi fraţi
Staţi puţin şi nu mânaţi
Şi cuvântul mi-ascultaţi!

Rodicuţa furnicuţa
Face-o tură acum fuguţa!
Telefoane, bipuri, gări
Cred că o sa-i iasă pe nări!
Mică, ageră şi iute
Turistorul n-o s-o uite!
























Mânaţi măi!

Cu Untu Sorin în tură
Pozele nu-s făcătură
Aparatele-s gâdilate
Până pozele te dau pe spate!
Uneori îl mai apucă
Despre rachete o urătură,
Până îţi iei lumea în cap
Şi ţi se taie de urcat!


Mânaţi măi!

Duracell, hatman de soi
Mai vine din când în gând cu noi
E ager şi tot şugubăţ
Rareori o dă prin băţ,
Gânduri noi şi vechi le coace,
Apoi naşte replici, frate,
De zici că le ştie pe toate!


























Mânaţi măi!

Chitaristul nostru Vlad
Ne- ncântă sub crengi de brad,
Cu acorduri dragi, şoptite
El ne bagă în ispite
Ori sufletul ni-l încălzeşte
Şi apoi urcăm regeşte!























Mânaţi măi!

Adela cu a sa voce caldă,
Sufletul ne înfioară,
Nopţi în Madagascar trăim
Pe oriunde poposim!
Cine n-are o Adela...
Să-şi cumpere!!!



























Mânaţi măi!

Cu Mihai Telich, măi frate,
Nu ratezi tura, fârtate,
Cu GPS în buzunar
Te duce pe unde n-ai habar
Dar te scoate la lumină
Cu calm şi cu o dumă bună!


































Mânaţi măi!

























Ioana, fată de gaşcă,
Mereu bine echipată,
Rezistentă la drum lung
Zboară pe traseu oricum!
Tăcută şi zâmbăreaţă
Muntelui îi face faţă!



























Mânaţi măi!

Doi frumoşi din Turistor
Flavia şi Mihai au spor
La drumeţii, călătorii, plecări,
Toată viaţa în plimbări!!!

























Mânaţi măi!

Când pe biclă, când pe munte,
Călin le împacă iute!
Un îndemn din Turistor:
Fii, Călin, mai grăitor!!!







































Mânaţi măi!

Turistorii vin şi trec
Budeii pe toţi îi petrec
Aşa că vrei, nu vrei
Oriunde te-nsoţeşti cu ei!





























\





Mânaţi măi!

Ciprian eu mă numesc,
Pe Mirela o iubesc!
E de-ajuns o glumă bună
Şi stau în pat cu ea ( cu gluma ;) ) o lună!!!



























Mânaţi măi!

Oameni cu caracter
Dar cu capul cam în cer,
Alexandra şi cu Vlad
Fac grătar să fie cald!

                                                                                                                       Foto: Mihai Bunduc






















Mânaţi măi!

Diana... prima oara-n Turistor
Am urcat pe munte uşor,
Cel mai sexy Revelion
La cabana Giumalău!





















Mânaţi măi!


4 Mecanturişti voioşi
Şi 20 de Turistori călători
S-au reîntâlnit în Giumalău
Să petreacă Anul Nou!


























Mânaţi măi!

Psiholog în Turistor
Ne tratează cu umor
Iar la jocul de silabe
Ne dă un „la, la, la” peste labe!


























Mânaţi măi!

Bebe şi cu Dana
Ne-au închiriat cabana
Să petrecem între ani
Şi la anul şi La mulţi ani!!!













Mânaţi măi!

Bebe are şi prieteni
Care curentează guma
Hai, că se îngroaşă gluma!
Chitarişti, cântaţi acuma!

Mânaţi măi!!!

Dacă tot aveam în cap să punem început bun pentru 2013, atunci hai să ne facem şi daruri! Nimeni nu avea habar cui îi va oferi şi de la cine va primi cadoul, aşa că am pregătit bileţele, am tras la sorţi... şi să înceapă distracţia!
Ce daruri s-au oferit/ primit? Busole, fluiere, genunchere, tricouri, şaluri, fulare, cani din aluminiu, casti de baie, termosuri, accesorii pentru chitare, ciocolata, albume foto si... carti. Ia fiti atenti, domniile voastre, ce titluri: De ce bărbaţii se insoară cu scorpii? Eh, ce aveti de grăit? Sau... Cum să scăpaţi de obiceiurile proaste?, apoi... Legile esentiale ale vietii trăite fără teama - Descoperă puterea de a nu te mai simţi niciodata neputincios... sau... Ghid de citire rapidă  !!!
Interesant e ca aceste carti au ajuns la băieţi... Pe cuvânt de cronicar daca am habar de ce si cum s-a intamplat aşa... Tot ce stiu e ca nimic nu se petrece la plesneală!
Stau si mă intreb, o fi vreo legatură intre scorpii - teama - obiceiuri proaste - citire rapida??? ;) Ia să vedem! Teama de scorpii determina o citire rapida a obiceiurilor proaste. Sau: Scorpiile induc teama pentru ca citesc rapid obiceiurile proaste... Sau: Ghid de citire( scanare) rapida a scorpiilor - Legile esentiale ale vietii traite fara obiceiuri proaste... În fine... Ar fi frumos... si intelept de ascultat parerile baietilor dupa lecturare! Cica 2013 e un an al revelaţiilor!!! J)) Bine ati venit in Turistor, un club revelator!
De mâncat, am mâncat, de urat, am urat, de cetit, am cetit, de cântat, am cântat... şi am cântat până spre dimineaţă....
                                                                                                                              Foto : Mihai Bunduc
                                                                                                                             Foto : Mihai Bunduc



















Marţi, ianuarie 1, leat 2013

Linişte absolută până pe la amiază...
Cum soarele şi zăpada strigau la noi cu toată puterea, ne-am scos nasul afară şi ne-am împrăştiat care încotro: unii la sanie, unii la plimbăreală pe versantii din apropierea cabanei, unii la bătaie cu zăpada, alţii la fotografiat, alţii la meditat :D...


























Noaptea ne-a prins din nou la descântat focul la grătarul de afară, la cântare, la fotografii nocturne şi la versuri noi. Doamna Budei a potrivit voroavele în stihuri plăcute urechilor turistoriceşti, ca replică la urătura din noaptea dintre ani:

Montaniarzi din acest veac
Noi venim din vechi mileniu
Dar adus-am printre voi
Doi frumosi, voinici feciori
Sa devina turistori.

Multumim ca "vrand-nevrand"
Ne-ati primit cu drag la voi
Si-am uitat ca Domnul Sfant
Ani varsat-a peste noi.

Giumalau, rai e pamant
Bradul tanar si batran
Dau acelasi aer sfant

Durasele, Durasele
Ne-ai carat bagaje grele
Sa dea bunul Dumnezeu
Sa faci tot asa mereu

Creaturi dumnezeiesti
O familie din povesti
Au fost pusi in varf de munte
Sa pazeasca, sa asculte
Locul Giumalaului
La cabana soarelui

Cu Adela-am fredonat
Canticele vechi pe strune
Doi ori Vlad ne-au bucurat..
Cand ne-au cantat versuri bune

Daca bine va uitati
Si atent examinati
Dragii nostri turistori
Tineri, veseli si vioi
Noi, batrani, suntem tot voi!

Miercuri, ianuarie 2, leat 2013

După trei zile şi trei nopţi pe munte nu se cade să pleci acasă fără amintirea măcar a unui răsărit... mai ales dacă îl aştepţi savurând mandarine..:) Răsăritul în zilele de iarnă are o energie aparte când, în ciuda frigului, zapada capătă nuanţe de foc.





Ne-am despărţit de vechiul an şi de Giumalău multumindu-le pentru găzduire Danei şi lui Bebe, oameni vrednici, cum să cade, cu di toate câte trebuiesc unor domni de cinste. Avem nădejde că ne vor mai primi şi altădată!


Am coborât pe acelaşi traseu pe care am urcat (marcaj triunghi roşu, pe drumul forestier spre Rusca, pe valea paraului Giumalau şi a paraului Rusca).


Chiar dacă ne-am învârtit mai mult pe lângă cabană, întâmplatu-s-au în tura aceasta şi la ’ăst Revelion tot felul de situaţii şi peripeţii pentru fiecare... Cine a priceput tâlcul lucrurilor trăite a mai făcut un pas spre sine, cine nu... nu-i bai... mai este timp de priceput... până într-un ceas... Fost-a bine şi frumos că am pus început bun anului 2013 aşa că... munţii ne aşteaptă, să vină turele!!!
Când eşti în inima muntelui şi a zăpezilor, departe de asfalt şi de urâtul oraşului, ai timp de regăsire de sine, ai timp să-ţi ascuţi simţurile şi să bagi la cap tâlcul întâmplărilor de peste an...Trecerea dintre ani e de fiecare dată altă poveste. Este povestea unui sfârşit şi promisiunea unui alt început. Laşi trecutul cu ale sale, te scuturi de praful poverilor, găseşti ancore zdravene, sănătoase în ceea ce ţi-a dat forţă şi priveşti ţintă la orizont... la orizontul tău!
Vă poftesc, dragi colegi de tură, pe unde ar fi greşit condeiul meu, să primiţi a vă scrie gândurile despre cum v-a picat trecerea în Noul An pe culmile Giumalăului!
Iară eu, precum am trăit aşa am povestit!

La mulţi ani, Turistor! Cărări cu soare!


Vă pup!

Mihaela Burlacu

ianuarie 2013 

7 comentarii:

Mariana spunea...

Un început de an cum îi șade bine Turistorului...sus, sus, sus, la munte, sus...

Întru mulți ani, Turistor,
Ture faine și mult spor!

Eduard Munteanu spunea...

Superb, au fost minunate zilele petrecute la trecerea dintre ani impreuna cu Turistorii!

IubitorideCalatorii spunea...

Ati avut parte de o vreme excelenta.

Andrei spunea...

Frumoase poze..superb loc

Anonim spunea...

Salut,
Faceti vreo iesire la munte luna asta sau in septembrie? Mai aveti intilniri la Casa Studentilor?
Unde pot obtine mai multe info?
Mersi

Rent a car Bucuresti spunea...

Avem o tara minunata!

Inchirieri auto Bucuresti spunea...

O destinatie de vis!